سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روزگار غریبی است نازنین

خطبه اول

نفی صفات زائد بر ذات و صفات ممکنه از ذات حق

پس هرکس خدای پاک را [به صفات زاید بر ذات یا به صفات ممکنات] و صف کند و او را [با چیزی] مقارن  دانسته ، و هرکس که خدا را با چیزی مقارن بشمارد او را دو تا  دانسته ،و هرکس او را دو تا بداند او را جز جزء کرده  و هرکس او را جز جز کند خدا را نشناخته است و هرکس به سوی او اشاره کند او را محدود پنداشته و هرکس او را محدود پندارد او را به شمارش آورده است. کسی که بگوید(( خدا در چیست ؟)) او را در ضمن چیزی نهاده [ و زمان و مکانی برایش در نظر گرفته] و کسی که بگوید (([خدا] بر روی چیست ؟)) [مکان های دیگر را] از او خالی دانسته است.

هست اما نه آنکه حادث [و سابقه نیستی داشته] باشد،موجود است اما از نیستی پدید نیامده. با هر چیزی هست بی آن که با آن مقارن [و مجاور] باشد  و با هرچیزی مغایر است بی آنکه از آن جداباشد.کننده است نه بدین معنا که حرکتی از او سر زند و ابزاری داشته باشد ،بیناست [حتی ] آن هنگامی که مخلوقی نبود که دیده شد .یگانه است چرا که دمسازی نیست که با او انس گیرد و [و البته او نیازی به دمساز ندارد و از این رو ]از نداشتن آن به هراس  نمی افتد.

 



نویسنده : ملیحه ابراهیمی - ساعت 9:44 صبح روز جمعه 86/7/27
نظرات ()    |   لینک ثابت    |  


Powered By Persianblog.ir - Designed By Payam salami pargoo